19 september 2009

Jag blir så ledsen...

Jag läste på Aftobladets hemsida att det är dags för Pride-manifestation i Serbien. Tydligen tror 70 % av deras befolkning att homosexualitet är en sjukdom. Det är egentligen inte det som upprör mig när jag läser artikeln*, utan snarare flertalet av de kommentarer som folk har gjort till artikeln, till exempel:

"serberna e bannemaj kloka, tänk om svenskarna också kunde fatta att det är en smittsam hemsk sjukdom, mer rädd för den än svininfluensan iallafall. iisch!!"

"I Sverige är pride större än nationaldagen.... Varför? Jo, om man är hetro och ej deltar så blir man kallad för en homofob.... Pride är endast till för homosexuella! Jag fattar inte hur hetrosexuella kan gå där. Jag orkar inte med dryga jävla "humana" personer..."

"Varför måste folk ha dessa manifestationer för att skryta om sin sexualitet? Jag tror inte de vinner någon respekt genom att bete sig om i San Francisco eller andra delar av världen där "paraden" urartas till en orgie."

Vadå skryta om sin sexualitet? Det är väl inte riktigt det Pride handlar om, eller?

Jag blir bara ledsen och mörkrädd för dessa personer och vet knappt hur jag ska kommentera (och hantera) det. Tappar helt förmågan att argumentera emot. Jag bara önskar att människor kunde visa mer respekt och förståelse för "normbrytare" och inte skapa hat emot sådant som "känns främmande".

*Jo, alltså visst är det upprörande att en sådan stor andel av befolkningen inte har "bättre kunskap", men det var inte det som det här inlägget skulle handla om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar