19 september 2009

Den där sexdriften


















Jaha nämen sedärja, då var det dags att skriva lite om fördomar kring sexualdriften.


Med utgångspunkt i framför allt biologin och ”naturen” har man slagit fast att tjejers sexualitet ser ut på ett visst sätt och killars på ett annat. Mannens påstådda starka sexualdrift kopplas gärna ihop med "det ligger i mannens natur att befrukta många olika kvinnor". Jag fick tillexempel lära mig på sexualkunskapen i högstadiet att killar vara kåtare än tjejer för att deras könsorgan satt utanpå kroppen, medan tjejernas satt inuti. Herregud.

Fortfarande används mannens "naturliga sexuella begär" för att legitimera omoraliska handlingar. Det är exempelvis för vissa försvarbart för en man att vara otrogen, en av dessa är svenska hollywoodfrun Anna Anka.


Det ”manliga” könshormonet testosteron anses vara det som ligger till grund för sexlusten. Då män innehar större andel av denna hormonhalt skulle detta vara en orsak till att män har mer sexlust än kvinnor. Det finns inga bevis för att män som grupp skulle ha större sexulust än kvinnor som grupp. I de fall där män uppfattas som kåtare kan det bero på att deras sexualitet är mer accepterad och att de därför tidigt lär sig att uppmärksamma och uttrycka den. Precis som att det finns föreställningar om att tjejer "måste vara kära för att vilja ligga" finns det föreställningar om att killar "är kåta hela tiden". Dessa fördomar skapar förväntningar på tjejer och killars sexuella prestationer.


Sexualdriften är individuell. Den varierar också hos en person beroende på t ex livsstil, stress, menscykeln, förälskelse osv. Tjejer uppfostras sällan till att bejaka sin sexualitet och kan därför ha svårt att ge sig hän och släppa kontrollen i en sexuell situation. Detta kan också ha betydelse för möjligheten att få orgasm.


Det pratas inte så mycket om de psykologiska orsakerna till hög eller låg sexdrift. Det kan exempelvis vara tankar, känslor och tidigare erfarenheter. Dessutom tampas många med:

Kroppsuppfattningen

- Kommer verkligen min partner att tycka att jag är snygg naken? ("hjälp jag har sladdriga lår, tjock mage, hängbröst, bristningar, stor rumpa, kroppsbehåring, konstig lukt", osv.)

Porrfilmskomplex

- Ska jag stöna sådär högt? Måste jag raka mig överallt? Analsex?

Prestationsångest

- Måste vi ha massa olika ställningar? Varför kommer hon inte, det ska ju gå jättefort? Nu måste jag komma, det ska ju gå jättefort!?


Jag vill också rekommendera er att läsa nya numret av Bang, där Johannah Gohmann skriver en artikel om kvinnor som opererar bort sina blygdläppar i skönhetssyfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar