24 september 2009

Diskriminering och sexuella trakasserier

Jag har sagt upp mig från mitt extrajobb.

Inte bara för att jag behövde mer tid till studier och "livet", utan för att personerna som jobbar där inte har okej åsikter och det gör mig illa till mods. Det var liksom okej att uttrycka åsikter som var rasistiska, sexistiska, homofobiska, pedofiliska och gud vet vad. Lite överallt satt det också "erotiska planscher", ni vet solbrända brudar i bikinitrosor och silikonbröst. Både planscherna och nedvärderande åsikter om te x "bögar" eller "polacker" på arbetsplatsen är förbjudna enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Det är också enligt samma lag arbetsgivarens skyldighet att vidta åtgärder vid sexuella trakasserier. När jag precis hade börjat jobba, kanske varit där i 2 veckor, fick jag en present av en gubbe (60 bast) som kom tillbaks från charterresan; en spritflaska i glas formad som en man med en gigantisk erigerad penis. Jag ba "Eh.. tack.. Hahaha *pressat skratt*". Detta skojades det sen om på företaget, chefen inkluderat. Jag har också (av samma herre) fått utklippta seriestrippar innehållandes sexskämt och nakna män.
INTE OKEJ.

Företaget kändes som ett skämt. Hade det varit mitt fasta jobb (hade aldrig hänt! -men ja) skulle jag naturligtvis pratat allvar med chefen och ledningen. Nu gjorde jag det enkla och kastade in handduken. Glöm inte dina rättigheter, kolla DO's sida här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar