25 april 2010

Uppfostran vs. fostran

Jag brukar sällan läsa Malin Wollin som Ann skrivit om här. Men nu råkade jag göra det och blev upprörd upp över öronen. Enligt Malin ska nätetikett läras ut av skolan och all uppfostran verkar härmed vara skolans ansvar: "Härmed överlåter jag kunskap om netikett och säkerhet till mina barns skola."

Visst, jag håller med om att skolan ska lära barn om Internet och vilka faror som kan finnas där. MEN, det är väl ändå föräldrarnas ansvar att hålla koll på vad deras barn håller på med?! Skolan har ett fostransuppdrag, inte uppfostransuppdrag. Men Malin kanske skulle ha tänkt igenom vad det innebär att vara förälder innan hon säger saker som: "För vi föräldrar kan inte både laga mat, trösta den som är ledsen och vara www."

Malin, vi pedagoger har många uppgifter även vi och vi kan inte ta allt ansvar för ditt och andras barn. Vi torkar näsor, rättar prov, dokumenterar, undervisar, är socialarbetare och så vidare... Du får nog gott kasta ett öga mot din dotters dator samtidigt som du rör om i grytorna där hemma.

3 kommentarer:

  1. Jag HATAR när föräldrar säger upp sitt ansvar och lägger över det till skolan. Det är egentligen sjukt att det krävs flera års utbildning för att typ bli mäklare, bibliotekarie eller ekonom. Men föräldrar, det kan vilken idiot när som helst bli.

    SvaraRadera
  2. Min kommentar försvann? Blogspot-fail. Nå, jag gillar inte när förälder avsäger sig ansvaret och lägger det på skolan. Det är konstigt hur en måste ha flera års utbildning för att bli mäklare, bibliotekarie eller ekonom. Men förälder kan vilken idiot när som helst bli..

    SvaraRadera
  3. fan vad mycket i lön man borde ha om man tänker på alla yrkeskategori som innefattar "pedagog" (psykolog, sexualrådgivare, socialarbetare.. what else, massor!) - men det får man inget gehör för.

    SvaraRadera