08 april 2010

Dags att börja jobba.

På måndag börjar jag - Therese - att jobba. Jag kommer att jobba på en förskola på småbarnsavdelningen (1-3 år). Inom enheten finns det ett genusnätverk och jag hoppas att jag i framtiden får vara med om heta genusdiskussioner för att utveckla verksamheten. Det ska också bli roligt att själv få omsätta all den teori jag läst till praktik.

Bild: Per Gustavsson

Om det är någon som har bra boktips på hur andra har jobbat med genus i förskola/skola, så är det välkommet. Alltså, inte teorier utan exempel på hur verksamheten bedrivits. Jag är dock INTE intresserad av kompensatorisk pedagogik, då jag anser att detta egentligen bara förstärker tanken om att flickor och pojkar är olika. Det gillar jag inte.

5 kommentarer:

  1. Vad kul! Det behövs bra genuspedagoger på våra förskolor! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. GRATTIS TILL JOBBET! <3

    SvaraRadera
  3. Härligt med jobb. STort lycka till!

    Håller inte med om att kompensatorisk pedagogik är dålig och förstärker tanken om att pojkar och flickor är olika. Jag tycker man sätter fingret på problemet dvs de inlärda könsrollerna, just med kompensatorisk pedagogik ioma man i motsats till de inlärda könsrollerna erbjuder och inbjuder barnet till lekar/samtal/beteenden som går emot normen.

    SvaraRadera
  4. Nina: Det jag anser vara "problematiskt" är att man utgår från pojkar och flickor som grupp för att sedan kompensera dessa grupper med det man anser vara "en svaghet" hos dem. Jag tror inte att det går att säga att flickor är si och pojkar är så. Istället vill jag att man ska utgå ifrån individen. Om man istället försöker kompensera utifrån individen är det en helt annan sak. Men att dela in flickor och pojkar och sedan öva på till exempel självförtroende kontra mjukhet tycker jag är fel metod. Vissa pojkar behöver också de stärka sitt självförtroende och vice versa.

    Jag föredrar istället någon form av komplicerande pedagogik (se t.ex. Klara Dolk), alltså en normkritisk/queerpedagogik.

    Det viktiaste är kanske inte att sätta ord på den pedagogiska riktning man tror på, utan främst att se till att alla barn får utveckla så många sidor av sig själva som möjligt.

    Hänger du med i mitt resonemang?

    SvaraRadera
  5. Boken:Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två!

    Eller en annan bra bok där du kan använda dig av drama som metod i genus är:På genusäventyr : metodbok för drama och genus i förskolan.

    SvaraRadera