10 april 2010

Feminism och giftermål.

Kan man gifta sig som feminist? Eller kan man idag kanske gifta sig i feminismens namn?

Läs artikeln Gift - som feminist?

Jag kan förstå att man tar avstånd till giftermål på grund av feministiska värderingar. Men samtidigt anser jag att det viktigaste - om man nu väljer att man vill gifta sig - är att göra det till sin egen grej. Visst, äktenskapet vilar på patriarkala strukturer och kristendomen. Men behöver det vara så? Måste ett bröllop vara traditionellt och uppbyggt utifrån att man säger "ja" till att ägas av en man (om det nu är ett heterosexuellt par vi snackar om)?

Om jag någon gång gifter mig vill jag att VI tillsammans ska bestämma hur vi vill ha det. Jag vill strunta i traditioner och "måsten" och istället göra det till vår dag - oavsett om jag väljer traditionell vit brudklänning eller en maskeradfest.

Hur tänker du?

3 kommentarer:

  1. Så gjorde vi. Vi sket i klänningen, kyrkan och traditioner, gjorde det som vi ville. Och vi hade skitkul. Ett minne för livet. Inga krav, inga måsten å inte blev det dyrt. Bara kul. Å med en jävla baksmälla förtås...

    http://ninaruthstrom.blogg.se/2009/september/brollopsdag.html

    SvaraRadera
  2. Nina: Wow, helt fantastiskt ju! Och vilka mysiga bilder. Jag är kluven till giftermål. Jag har aldrig (!!) drömt om att gifta mig, och på senare år har jag starkt ifrågasatt den påtvingade heteronorma tvåsamheten osv som ett giftermål innebär. Jag anser också att eftersom inte alla (fullt ut) kan ta del av vad ett giftermål innebär, är det ingenting jag vill stödja. Däremot om/när jag får barn och vi flyttar (förhoppningsvis haha) till hus känner jag att det inte innebär en tillräcklig trygghet att enkom vara sambo. Så jag vet inte, då kanske det blir en borglig vigsel med privat fest

    Linda Rosing på förkväll
    -Så du ska byta namn till Tellenius (eller whatever det var), trots att "Linda Rosing" är ditt varumärke ?
    Linda: Ja gud ja, haha! Det är ju inte så kul för Peter om jag skulle heta Rosing..

    Ba näähää?

    SvaraRadera
  3. Centrum mot våld är en organisation i Umeå visande könlösheten. Könlösheten är en del i queerfeminismen bejakande kvinnans rätt. Det är beklämmande att se hur organisationen vinner mark i Sverige med en inställning som försätter kvinnor och flickor i vanmakt genom politiska beslut. Hur står monarkin i frågan om queerfeminism? Exempelvis Miljöpartiet är öppet queerfeministiska och där är inte sexualliteten bundet till man och kvinna utan könlöst, åldersoberoende och föremålen för sexualliteten kan växla även utom homosapies.

    SvaraRadera