09 april 2010

Är du med i gaymet?


Jag var väldigt sugen på "Är du med i gaymet?" innan den kom ut, för jag tyckte syftet med boken var intressant och jag gillade att läsa Manuela Gaetanis krönikor när hon skrev i City. Men så glömde jag bort lanseringsdatumet och till sist även boken. Så av en slump stötte jag på den igår, blev glad, och kände att det var dags.

Tyvärr höll inte mina förväntningar riktigt, även om boken kan vara en bra läsning för personer som fortfarande inte är helt bekväma med sin sexualitet. Är du med i Gaymet handlar mestadels om komma-ut berättelser och hbt-personers historier om hur det är att leva i "gaymet" (hbt-världen, min översättning). Jag tycker att författarna (Gaetani och Malmberg) för lite märkliga resonemang kring exempelvis könsroller, och fördomar ventileras öppet och oproblematiserat. Detta beror naturligtvis på att det är deras egna upplevelser och tankar de berättar om, men för en osäker hbt-person blir detta en onyanserad bild av hbt-världen. Nåväl, jag tycker ändå Är du med i Gaymet är en läsvärd bok och en helt okej "guide" till "gaymet" eftersom den innehåller många olika personers upplevelser samt en ordlista på ord som kan vara helt främmande för många.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar