12 april 2010

Sexualisering av kvinnan inom idrott

Med risk för att det här inlägget kommer att vara lite väl fördjupat i cykling, vill jag först och främst säga vila i frid Kerstin Thorvall. Jag glömmer aldrig "Det mest förbjudna".
Så då. Igår skulle jag köpa nya bibs, alltså vadderade cykelbyxor med hängslen, på grund av att mina tidigare varit av herrmodell. Bibs för herrar är enklare att få tag på och lite billigare, men alldeles felformade för de flesta kvinnor både i hängslen och vaddering.
Så surfar jag in på en cykelsida där de säljer märket Castelli, ett mycket välkänt och proffsigt cykelmärke. Döm av min förvåning när deras modell för damer heter bland annat Niki Sexy shorts och Niki sexy set. FY SKÄMS CASTELLI. Jag kommer aldrig att använda min Castelli cykeltröja mer, eller köpa någonting som har med Castelli att göra.

Tyvärr kom jag inte undan sexualiseringen av kvinnan trots att jag valde ett par Santinis. Kollin hur hemsidan säljer in dessa. Jag blir så trött.
Man ba "Mmm, utan min sport-top och med mitt flygande blonda hår ger jag mig iväg på en tur, hej"

6 kommentarer:

  1. kan ju vara så att på bilden vill de visa hur den där ser ut. Lite svårt att visa passform med massa andra kläder. Likaså när det är reklam för andra typer av underkläder...
    Sen att kvinnan är sexig är väl fel, men inte att hon är vältränad.
    Jag vill inte köpa en produkt (i träningssynpunkt) som sitter på någon som är ful och fet! haha Då "tror" jag inte riktigt på produkten. Likaså att jag inte vill köpa antirynkkräm om personen på burken har rynkor. etc etc

    SvaraRadera
  2. angelica, det där är bull. man hade likaväl kunnat se hur byxorna sitter även med en t-shirt under.

    SvaraRadera
  3. Nina: Eller hur? Man blir liksom mållös, men såklart inte förvånad.

    Angelica: En sport-bh hade inte stört intrycket av hur bibsen sitter, precis som att ett par strumbyxor under inte hade stört passformen för t ex uppvisandet av en kjol. Jag förstår hur du resonerar kring att du inte vill se en "ful och fet" person, men varför har du ett så svartvitt tänk? Den enda möjligheten att ersätta vad jag anser vara en objektifierad kvinna skulle alltså vara en "ful och fet"? Nä, jag vill ha en aktiv vältränad snygg kvinna som ser trovärdig ut, alltså INTE någon som står och poserar sexigt i flygande hår.

    carin: you go girl!

    SvaraRadera
  4. Tjoho! Kul att det finns fler genusmedvetna pedagoger som cyklar på "riktigt". Javisst är det synd att Niki troligen inte får döpa sina egna Bibs då hon faktiskt fått äran att designa dom. För er som inte vet är Niki just Niki Gudex professionell MTB-cyklist från Canada(tror jag)! Det tycker jag talar för att köpa Nikis bibs. Dessutom kör hon med all säkerhet ifrån mig i skogen! Tjejen på bilden borde haft mer på sig Bibs är snyggast under en spandextröja!

    SvaraRadera
  5. de är klart att hon kunde ha en t-shirt på sig, hon kunde ju lika gärna ha en dunjacka. Men de spelar väl ändå ingen roll! köp produkten och försök vara den förebild som du vill vara, skit i hur alla andra klär sig eller vill framstå.

    // Mannen

    SvaraRadera