18 april 2010

Barnets kön förblir osagt

SVD skriver i en artikel om två föräldrar som väljer att inte berätta vad deras barn har för kön. Föräldrarna kallar barnet ett könsneutralt namn, säger aldrig "hon" eller "han" och klär barnet i olika frisyrer och kläder från dag till dag. Barnets kön är dock ingen hemlighet, hen vet själv om hen har en snippa eller snopp och föräldrarnas vänner har också fått veta. Jag tycker det här är oerhört intressant och har inga som helst kring tvivel huruvida föräldrarna gör en bra grej. Däremot är jag ytterst tveksam till hur institutioner eller andra vuxna som barnet kommer i kontakt med kommer reagera. Knappast med en vänlig inställning, eller vad tror ni?

"De som blivit upprörda är främst jämnåriga feminister

– De tycker att vi ska ta tag i de problem kring kön som finns istället för att undvika dem. Visst går det att förklara orättvisor och ojämlikhet för ett litet barn, det gör vi, men vi är omgivna av så många omedvetna människor och det massiva trycket från omgivningen påverkar ens barn. Vårt sätt skapar en fri och neutral tillvaro för Pop, säger Jonas."



2 kommentarer:

  1. Jag älskar det där.
    Skulle inte gjort det själv.
    Men älsker det ändå.

    Jag funderar faktiskt på att ljuga en dag å säga att Ville är en tjej (till främmande människor) bara för att se reaktioner.

    Jag ska fan göra det.

    SvaraRadera
  2. Superintressant artikel. Tack för att du la upp den!

    SvaraRadera