07 oktober 2009

Rapport från perspektivdagarna I

Jag har precis varit och lyssnat på Helena Magnusson som är genusvetare och genuspedagog. Hon diskuterade hur man talar om genus och jämställdhet med barn och lärare, att vissa ord har sådan negativ innebörd att man får välja andra vägar att gå. Feminist och könsmaktsordning är ord som ofta resulterar i frågan
-Men då hatar du män då eller?
Hon poängterade också att använda sig ord som genus och genusordning både är positivt och negativt. Positivt eftersom det är ett nytt ord som ska implementeras och det då kan fyllas med ny kunskap, men negativt eftersom det av många ses som ett "luddigt" begrepp som är svårförståeligt och krångligt.

Vad innebär "traditionella könsroller"?
Helena Magnusson kritiserade också, med all rätt, SOU 2006:75 Jämställd förskola (Statens offentliga utredningar) som skriver att förskolan ska "motverka traditionella könsroller" eftersom "det hindrar individens utveckling". Vad är en traditionell könsroll? Här har delagitationen alltså fäst blicken och fokuserat på kategorierna FLICKA och POJKE på förskolan. Helena ställer sig därför den klockrena frågan "Är man bara en könsbrytare i förhållande till en heterosexuell vit man/pojke?". Enligt SOU 2006:75 finns det alltså "rätt" sätt att bryta könsmönster på.

För att exemplifiera detta kan man tänka; Om en 6-årig tjej har klänning, gillar leka sjuksköterska och är tyst och blyg -Kan hon då inte motverka traditionella könsroller?

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag vore där!

    KönsROLL är ju ett problematiskt ord på många sätt. Det kan vara bra att använda, eftersom de flesta då förstår att man snackar om traditionella mans- och kivnnoroller. MEN, det låter samtidigt som att dessa ROLLER inte går att förändra. Jag ÄR min kvinnoroll. Jag tror att vi intar olika roller, hela tiden - och då både "roller" som kan tolkas maskulina och/eller feminina.

    Ja, jag hoppas jag får fram vad jag menar. För trött för att formulera mig...

    SvaraRadera
  2. Jag förstår naturligtvis vad du menar! Och jag håller med om olika roller.
    Problemet är också (varför ordet inte använd så ofta längre) att en ROLL uppfattas vara någonting du kan gå in och ut i hela tiden efter eget önskemål. Samt att ordet KÖN tenderar utesluta viktiga faktorer som t ex formandet av heteronormen. = Varför man bör använda ordet GENUS istället :)

    SvaraRadera
  3. Fast samtidigt har ju genusbegreppet börjat "kristiseras" och många väljer väl nu att använda kön, när de menar det "sociala könet".

    Ojoj, lång historia... som inte kan göras kort. Jag väljer att fortsätta på den en annan gång, när huvudet är lite klarare :)

    SvaraRadera
  4. ja, ständig tvist om det där. många av mina lärare har fått göra en förklaring till varför de väljer det ena eller det andra, alla har olika åsikter. pheu

    SvaraRadera