11 oktober 2009

Hörru Arbetslivet, är det du och jag eller jag fattar inte?

Det var så här. Att jag fick komma på intervju som förskolepedagog till en förskola med genusinriktning. Jag är behörig eftersom jag har läst pedagogik (snart 75p) på Universitetet. Hurra! tänkte jag liksom väldigt sugen på att få börja arbeta med förskolebarn och genuspedagogik. Men så möttes jag av det här precis när jag satt mig ner för att sälja mig själv.
- Det här med genus.. Ja.. (paus) Det är ju väldigt viktigt att förstå att det inte bara handlar om tjejjigt och killigt..
FÖLJT AV
- Och.. (tittar ner i sina papper) Du har ju ingen erfarenhet även om du är behörig, så finns det någon möjlighet att du kan göra praktik hos oss via din utbildning?
Jag svarade naturligtvis nej. Sådär sugen på att fortsätta ta CSN-lån för att praktisera 40h/v.
- Jaha.. Men du kanske kan anmäla dig arbetslös och sen göra arbetspraktik på förskolan? Och sen fylla ut resten med a-kassa?
Jag svarade naturligtvis att det kunde vara en möjlighet framöver om det skulle visa sig att jag inte kunde få något jobb, men att arbetspraktik inte var min första prioritering. Sen fick jag försöka "ta över" intervjun och övertyga kvinnan om att jag hade full koll på Lpfö98, förskolans pedagogiska modell och att genuspedagogik inte handlar om att göra tjejer till tuffa killar.

Till slut fick jag någon slags inbjudan till en informationsträff för förskolans timvikarier. Samt en information om lönen
(- Ingångslönen är ju 15 300, men så kommer du här med dina högskolepoäng.. och då får man ju naturligtvis höja)

Så jag tror att det gick bra, även om det var den konstigaste arbetsintervjun jag har varit på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar