14 januari 2010

Ludde Modig, eller Fuck You Walt Disney!

Jag arbetar sen i november som timvikarie på några olika förskolor i en stadsdel här i Malmö. Idag var jag på förskolan som har genusinriktning. Men nä, någon inriktning syntes inte till utan det som i stället fångade min syn var boken "Ludde Modig", som var
k a t a s t r o f.
Den handlar om Lady och Lufsens valpar; 3 flickor och 1 pojke. Boken börjar med att presentera flickvalparna som snälla, lugna, försiktiga och lydiga. Medans Ludde beskrivs som busig och vild. En dag i parken blir de 3 flickvalparna tillfångatagna av två hundtjuvar, men "modiga Ludde" springer efter bilen. Till sist kommer han fram till en bur där flickvalparna sitter tillfångatagna. Han gräver en grop i marken och hjälper de 3 flickvalparna att ta sig ur. Sedan visar han dem vägen hem. Boken slutar i stil med "Och de tre valparna kommer för alltid minnas hur duktig och modig Ludde var som räddade dem".

JÖSSES! Vad är det här för skit?
- Enkom Ludde har ett namn, de andra är bara "tre flickvalpar"
- Beskrivningen av deras egenskaper, typ "När flickvalparna leker är det alltid tyst och lugnt"
- Såklart är flickorna offer och pojken hjälte
- "Flickvalparna" har inte själva möjlighet att gräva sig ur buren, trots att det är tre stycken och Ludde "är jättetrött efter att ha sprungit efter bilen hela dagen".

Hm. Efter lite research inser jag att det verkar finnas fler "Ludde Modig" böcker, att det är en serie från Walt Disney. Här kommer en beskrivning (ej min egen) på ett annat Ludde- äventyr

"Ludde modig
Ludde är Lady och Lufsens son. När Husse, matte, Lady och Lufsen åker iväg lämnas Ludde och hand tre systrar i vård av den förskräckliga Tant Sara. När sara tar valparna på promenad så smiter Ludde iväg till branstationen och leker. Tant Sara blir rasande när hon upptäcker att Ludde sprungit iväg. Som straff får han övernatta ute i hundkojan på gården. Genom fönstret kan Ludde se Tant Sara står och stryka sina kläder för att sedan gå och lägga sig och sova. Men Tant Sara glömde dra ur kontakten och inom kort slickar lågorna huset. Ludde försöker förtvivlat ta sig loss från repet han är knuten i för att rädda sin systrar och tant Sara."

4 kommentarer:

  1. Förstår absolut poängen med varför en sådan bok kan styr folk in i olika könsroller och problemet med att låta männens verklighet utgöra kulturlivet.
    Dock var det där en av mina absoluta favoritböcker när jag var sisådär 5 år gammal. Jag såg mig själv som den missanpassade lille Ludde som bara ville väl egentligen. Mitt biologiska kön är kvinna och tanken att identifiera mig med Luddes personlighetslösa systrar föll mig aldrig in.

    På samma sätt tror jag att många andra barn också tänker. De har inte lärt sig att tänka och identifiera sig själva utifrån könsroller ännu.

    Jag tror det är värre för oss som är vuxna att läsa om Ludde för att vi förstår bokens sensmoral. Barn kan ibland vara smartare än oss. Vi får hoppas att barnen på dagiset inte blir intryckta i rollerna i boken och fortsätta vara härligt genusbefriade

    SvaraRadera
  2. Grejen är den att även om man inte tycker att man blir påverkad, så blir man det omedvetet ändå. Böckerna sänder ut signaler. Därför behöver man inte bara ha öppna genusbarnböcker, utan barnböcker med dolda budskap om genus. Precis som det finns mängder av barnböcker med dolda budskap om anammande av könssteretypa roller. Bra boktips kan vara Pite och Palt. Där står det aldrig om de är flickor eller pojkar, ändå när pedagogerna berättar boken ger vi vuxna kaninerna ett manligt kön.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag tror precis som Jennie att dolda budskap, normer och värderingar som återspeglas i barnlitteraturen förs över på barnen. Däremot tror jag tyvärr att många vuxna som läser boken inte alls gör någon genusreflektion.

    Jennie: Jag håller absolut med dig! Intressant med Pite och Palt, det ska kollas upp :)

    SvaraRadera
  4. Ann, jag eldade upp vår Ludde modig igårkväll efter att ha hört min mamma läsa den för mina barn. Jag tycker att den är vedervärdig. När jag berättade om min eldning fick jag länk till din sida, det var skönt att se att inte bara jag reagerade för jag har litet dåligt samvete ändå. Men det finns så mycket bra barnlitteratur så det finns ingen anledning att lägga tid på de dåliga.

    SvaraRadera