03 december 2009

Vilka sjuka könsnormer, SVT


Efter ett argt sms från en god vän till mig blev jag uppmärksammad på årets julkalender; Supersnälla silversara och Stålhenrik. ALLTSÅ?
För det första, vad är det här för namn? Vilka vidriga könsnormer. Och för den andra, handlingen -HERREGUD!! Kopierad från wikipedia:
"Supersnälla Silversara i sin röra av saker och Stålhenrik bland sina träningsredskap som gör att han blir extra stark. När uppdragstutan tjuter betyder det att ett barn på jorden kallar på hjälp, och de båda hjältarna flyger till undsättning. Allt är frid och fröjd - så länge ingen säger ordet dum, för då orkar inte Supersnälla Silversara vara snäll och fin längre. Pang! En explosion! Och fram kommer Supersura Sunksara, som aldrig är på gott humör."


6 kommentarer:

  1. Hej! Kan ni inte ta och skicka det här i ett mail till ansvarig utgivare och se vad ni får för svar?

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide! Jag ska formulera ett mail där jag ställer mer konkreta frågor om hur de har tänkt. Gör't imorgon så får vi se om det blir något svar..

    SvaraRadera
  3. Hej på er! Jag har skrivit ett inlägg om årets julkalender som svar på ert (det blev för långt för att platsa som kommentar). Ni hittar det här: http://stormsvala.blogspot.com/2009/12/arets-julkalender-ur-genusperspektiv_04.html

    SvaraRadera
  4. Jag var inne och läste, intressant! Svarade också, men du måste godkänna kommentaren också :)

    SvaraRadera
  5. Jaså? Hm, tror att blogger är lite knäpp just nu för jag har inte fått någon kommentar från dig/er. Tack för att du läste!

    SvaraRadera
  6. Det är dålig syn på kön i julkalendern men SVT har inte snöat in sig helt då det t ex finns en Fru Statsminister vilket alltid är nått.

    SvaraRadera