15 november 2009

Vård av frisk man - om dagens köns"roller"

Jag sprang på en bra artikel/krönika om dagens köns"roller". Även om det kanske har hänt en del sedan våra föräldrars generation så är vi långt ifrån jämställda i hemmets vrår.

Jag känner så väl igen mig i artikeln. Samtiditg som jag försöker "dela med mig" (dela upp) ansvaret för hemmet, så har jag svårt att släppa på kontrollen. Jag organiserar och projektleder ständigt. Jag är uppfostrad till att - trots att det inte är min tur att laga mat - med jämna mellanrum kolla så att äggen steks "på mitt sätt".

Jag måste verkligen öva på det där. Om jag någon gång får barn kan jag ju inte hålla på höja rösten om lika föräldrarledighet och lika ansvar, om jag sedan inte kan lita på den jag ska dela detta ansvar med.

Nej (om man nu får generalisera och göra en uppdelning mellan könen): män i allmänhet måste bli mer jämställda och ta ansvar och kvinnor i allmänhet måste dela med sig av ansvaret.

Förstår ni vad jag menar?

2 kommentarer:

  1. Jag känner också igen mig i det här. Även om det hemma hos mig ofta är så att min sambo kanske i högre grad än jag "sköter om hemmet" så är det jag som tar ansvaret för att se till att saker verkligen blir gjorda både på "rätt sätt" och i rätt tid. Jag tror liksom du att det är både en fråga om att TA ansvar som kille och för oss tjejer att GE ansvar genom att lita på att det fungerar utan att man lägger sig i.

    SvaraRadera
  2. Jag är precis tvärtom, släpper mer än gärna på ansvaret så fort jag kan. Men jag förstår precis vad du menar. Det är alltför många kvinnor som pratar och kräver jämställdhet men kan tyvärr inte ta emot det många gånger för tilliten, eller vad det nu är, inte finns där.

    SvaraRadera