08 november 2009

Och så blir det reklam..

Jag vill uppmärksamma go-girl som är en liten behållare för tjejer att använda när de ska kissa. Nu är jag ingen modebloggartjej som får saker hemskickade och sedan gör partisk reklam för dem i bloggen, jag har faktiskt inte testat den här prylen. Men jag tycker att det är helt fantastiskt att tjejer nu kan stå upp och kissa överallt. Slippa bakterier, smutsiga toaringar och våldtäktsrisken (ja, tyvärr är det förekommande på exempelvis festivaler när tjejer sitter i försvarslös ställning med byxorna nedanför knäna).

Heja heja

7 kommentarer:

  1. Men så underbart! Var hittar man en sån?!

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstår kan man enbart beställa den via hemsidan än så länge. Jag ska kolla runt lite och uppdatera om jag hittar något :)

    SvaraRadera
  3. Hello! På Fusion Festival så hade de en liknande grej (i kartong med perforeringar som man vek till själv), den kallades "Fusionella". Nu var det så att det ändå var uppdelat i ladypiss och boypiss, vilket jag tyckte var onödigt eftersom det var pissoarer i båda.

    Jag testade en natt efter att ha fått Fusionellan presenterad av en entusiastisk tjej (eller var jag som var entusiastisk?) Det var rätt roligt, men tanken slog mig att det var mansnormativ pissning. Tjejer kan ju stå upp och kissa själv, utan hjälpmedel. Jag tänkte att de kunde ha sänkt pissoarrännan lite, så man kunde ha ställt sig med rumpan mot, böjt lite på knäna (så skötet är ovanför pissoar-rännan) och sen uträttat det på så sätt.

    Fast om man vill skriva sitt namn i snön så är det ju en fördel om man har en Fusionella!

    SvaraRadera
  4. Emma: HAHA, jag har alltid haft en dröm om att kunna skriva mitt namn i snön. En har ju inte så långt namn, så att eh.. ;) Nä men du har rätt, toaletter är tydligt genusmärkta. Pissoarer skulle absolut kunna utformas så att tjejer har möjlighet att stå upp och kissa..

    Vet också att det finns ytterligare något motsvarande till go-girl, en tjej i min genusklass visade upp en sådan under en lektion en gång. Måste kolla upp..

    SvaraRadera
  5. Ja, det blir ju faktiskt en aningen mansnormativt. Men som sagt - vill man skriva sitt namn i snön blir det svårt när man sitter på huk.
    Man får väga för- och nackdelar helt enkelt!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt roligt! Att ha med på krogen nästa gång och gå in till pissoaren när det blir fullt på de vanliga toaletterna kanske?

    SvaraRadera
  7. Queersammanbrott: Haha ja, verkligen! Tyvärr känner jag nog att jag får gå in med någon kompis på pissoaren, jag skulle inte känna mig tillräckligt trygg..

    SvaraRadera