Här kommer en liten "manual" för hur man kan göra en genusanalys av de böcker man har på förskolan, skolan eller hemma i bokhyllan. Manualen är inspirerad av Kristina Henkel på Jämställt.se

Dokumentera:
- Ta 10 slumpvis valda böcker
- Läsa böckerna och granska hur många som har en pojke/man som huvudperson och hur många som har en flicka/kvinna. Tänk på att djur ibland görs till en hon eller han och räkna även med dessa.
- Titta också på hur könsfördelningen ser ut i övriga roller (biroller). Finns det några personer som är könsneutrala eller har könsneutrala namn?
- Gör en tabell/protokoll över ovanstående information.
- Ta 10 slumpvis valda böcker
- Läsa böckerna och granska hur många som har en pojke/man som huvudperson och hur många som har en flicka/kvinna. Tänk på att djur ibland görs till en hon eller han och räkna även med dessa.
- Titta också på hur könsfördelningen ser ut i övriga roller (biroller). Finns det några personer som är könsneutrala eller har könsneutrala namn?
- Gör en tabell/protokoll över ovanstående information.
Fundera sedan på:
- Vad gör personerna i sagorna? Är det traditionellt kvinnliga/manliga roller som förmedlas?
- Vilka egenskaper tillskrivs flickor respektive pojkar?
- Vilka familjebilder presenteras i böckerna? Är det enbart kärnfamiljer med mamma - pappa - barn eller finns det andra familjekonstruktioner?
- Och kan det viktigaste av allt: Hur påverkar fördelningen av huvudrollsinnehavarna samt det sätt hur flickor respektive pojkar gestaltas barnens identifikation och deras föreställningar om "flickigt", "pojkigt", "kvinnligt" och "manligt"?
- Hur tycker du/ni att en jämställd förebild är/ska vara?
- Hur kan ett förändringsarbete se ut?
Jävla PK-dårar. Har ni inget vettigare för er. Get a life.
SvaraRadera